Hoe ventileren helpt om de griep buiten de deur te houden

20 maart 2020

Koorts, hoofdpijn en keelpijn zijn allemaal symptomen van de griep. Het liefst kom je er zo snel mogelijk weer vanaf. Wist je dat ventileren kan helpen om griep te voorkomen? Doordat frisse lucht binnenkomt en vieze lucht wordt afgevoerd, heeft het virus minder kans.

In de winter is de kans op griep aanzienlijk groter dan in de zomer. Ramen en deuren blijven dicht en de verwarming staat vaak volop te loeien. In deze warmte kunnen ziekteverwekkers goed vertoeven. Daarnaast blijven mensen met dit koude weer liever binnen, wat ervoor zorgt dat mensen elkaar gemakkelijk aansteken. Bacteriën komen in de lucht door ademen, praten of niezen. Hierdoor verspreidt de griep zich razendsnel.

Breng frisse lucht naar binnen

Griep kan je niet compleet voorkomen, maar je kan wel de kans op besmetting verkleinen door te ventileren. Ventileren is meer dan een raam openzetten. Het is een constante stroom van vieze lucht die naar buiten gaat en frisse lucht die naar binnen gaat. Door deze luchtstroom verdwijnen een hoop ziekteveroorzakers. Je kan eenvoudig ventileren door de ventilatieroosters open te laten staan of door het raam open te zetten. Toch is dat in de winter niet ideaal omdat er hiermee ook veel kou naar binnenkomt.

Een ventilatiesysteem met warmteterugwinning (WTW) zorgt ervoor dat de ruimte goed geventileerd wordt, zonder dat je daarbij warmte opoffert. De verse lucht wordt geblazen in de woonruimtes, zoals de woon- en slaapkamer, en de gebruikte lucht wordt afgevoerd. Een WTW systeem is milieuzuinig en zorgt voor een flinke besparing op stookkosten. Zo wordt de koude buitenlucht opgewarmd tot wel 18 graden.

Tips om griep te voorkomen

Naast ventileren, zijn er nog een paar maatregelen die je kan nemen om de kans op besmetting te verkleinen:

  1. Was je handen regelmatig onder een lauwwarme kraan voor minimaal 20 seconden met desinfecterende zeep.
  2. Maak je huis goed schoon. Vooral op deurklinken zitten veel bacteriën. Zorg daarom voor een goede schoonmaak en verschoon je bed regelmatig met nieuwe lakens. Vergeet ook niet om spullen te desinfecteren die je vaak gebruikt, zoals de afstandsbediening.
  3. Houd je weerstand in balans. Eet voldoende groenten en fruit en drink veel water of thee. Koffie en alcohol kan je het beste vermijden, omdat deze je uitdrogen. Een goede nachtrust is hierbij ook belangrijk. Let erop dat je minstens acht uur slaap pakt.
  4. Blijf in beweging. Dit hoeft niet per se een flinke work-out in de sportschool te zijn. Een halfuur wandelen of fietsen is genoeg om je stofwisseling een boost te geven.

 

Geen reacties

Reacties zijn gesloten.